Κυριακή 8 Αυγούστου 2010
"ενοικιάζεται", "πωλείται","τελευταία εβδομάδα".
Κάποτε, όχι πολλά χρόνια πριν, συντάσσονταν χάρτες με τους ακριβότερους εμπορικούς δρόμους της Αθήνας. Σήμερα, οι «χάρτες» του ελληνικού εμπορίου αφορούν τα λουκέτα.
Οι επιγραφές «πωλείται», «ενοικιάζεται», «τελευταία εβδομάδα» στις βιτρίνες των
καταστημάτων τείνουν να είναι περισσότερες από αυτές που αναφέρονται σε εκπτώσεις και προσφορές.
Η οικονομική κρίση πλήττει το κέντρο της πρωτεύουσας, τις συνοικιακές αγορές, ακόμα και τις εύπορες περιοχές, όπως η Κηφισιά και το Κολωνάκι, και αφορά μικρούς και μεγάλους του λιανεμπορίου.
Αυτό καταδεικνύεται από τα πρώτα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) και η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ειδικότερα, προκύπτει ότι σχεδόν 2 στα 10 καταστήματα που βρίσκονται στους εμπορικούς δρόμους Αθήνας και Πειραιά έχουν κατεβάσει ρολά, όχι λόγω θέρους αλλά κυρίως λόγω κρίσης.
«Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εν λόγω καταγραφή δεν έχει στόχο να δώσει μια πλήρη ερμηνεία των λουκέτων, αφού αυτά μπορεί να οφείλονται και σε διάφορους άλλους παράγοντες. Είναι όμως προφανές ότι η μη αντικατάσταση αυτών των επιχειρήσεων από άλλες, σε περιοχές όπου θεωρούνται από τους σημαντικότερους εμπορικούς και όχι μόνο δρόμους της Αθήνας, υποδηλώνει μια στασιμότητα της αγοράς και έλλειψη ρευστότητας», σημειώνει η ΕΣΕΕ.
Στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε μεταξύ 19 -30 Ιουλίου, οι ερευνητές της ΕΣΕΕ μέτρησαν συνολικά 505 κλειστές επιχειρήσεις σε σύνολο 3.421 καταστημάτων, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 14,8% του συνόλου για όλο το Λεκανοπέδιο. Οι περιοχές που εξετάστηκαν ήταν το κέντρο της Αθήνας (Ερμού, Σταδίου, Πανεπιστημίου, Ακαδημίας, Πατησίων), η Καλλιθέα, το Μαρούσι, η Νέα Ιωνία, η Κηφισιά, το Χαλάνδρι, το κέντρο του Πειραιά, το Περιστέρι, ο Κορυδαλλός, η Γλυφάδα και το Αιγάλεω.
Κοινή διαπίστωση, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά, καθώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που μεγάλες επιχειρήσεις διακόπτουν τη δραστηριότητά τους.
Επιπρόσθετα, αυτό που έχει διαπιστωθεί από αντίστοιχες έρευνες, αλλά και από τους απλούς καταναλωτές σε αρκετές περιπτώσεις, είναι ότι αλυσίδες κλείνουν κάποια από τα υποκαταστήματά τους ή μειώνουν τα τετραγωνικά (μετακομίζουν σε διπλανό μικρότερου εμβαδού κατάστημα ή, αν είχαν ενώσει δύο καταστήματα, σήμερα επιλέγουν να κρατήσουν το ένα από τα δύο), προκειμένου να μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος.
Εξάλλου, σε όλες τις περιπτώσεις, όπως σημειώνει η ΕΣΕΕ, καταγράφεται ως κοινό πλέον γνώρισμα η τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων: εκεί που κλείνει μία επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Το γεγονός δε ότι δεν αντικαθίστανται από νέες υποδηλώνει στασιμότητα της αγοράς και πρόβλημα ρευστότητας.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις που κλείνουν ανήκουν στον κλάδο του εμπορίου ένδυσης και υπόδησης, ο οποίος ωστόσο παραμένει «ηγετικός κλάδος», αφού η συγκέντρωσή του σε κύριους οδικούς άξονες παραμένει υψηλή και χαρακτηρίζει τους εμπορικούς δρόμους.
Στο κέντρο της Αθήνας το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων ξεπερνά το 17%. Από τα 1.252 καταστήματα που μετρήθηκαν τα 215 είναι κλειστά.
Το ρεκόρ λουκέτων έχει η οδός Σταδίου, όπου το ποσοστό κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων φτάνει το 25% , ενώ υψηλό ποσοστό με 2 στις 10 επιχειρήσεις κλειστές καταγράφεται και στην οδό Πανεπιστημίου. Στην Ερμού, τον πιο εμπορικό δρόμο της Ελλάδας, η αναλογία φτάνει το 15%, όσο και στην οδό Πατησίων. Στο Κολωνάκι (αλλά και στην Κηφισιά) το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι μικρότερο απ’ ό,τι το σύνολο -περίπου 12,5%-, στοιχείο που καταδεικνύει ότι ενδεχομένως περιοχές με υψηλότερα εισοδήματα θίγονται, αλλά σε χαμηλότερο βαθμό.
Σύμφωνα με την έρευνα, το υψηλό ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων στις οδούς Σταδίου και Πανεπιστημίου θα μπορούσε να αποδοθεί, πέραν της οικονομικής ύφεσης, και σε μια σειρά άλλων παραγόντων, όπως η από τριετίας λειτουργία του Πολυκαταστήματος «ΑΤΤΙΚΑ», που αφορά και τους δύο αυτούς δρόμους, η εγκληματικότητα, αλλά και οι συχνές κινητοποιήσεις της τελευταίας περιόδου.
Η εικόνα μακριά από το κέντρο παρουσιάζει την ίδια αναλογία. Στο Μαρούσι σε σύνολο τριών εμπορικών δρόμων σχεδόν 16% των επιχειρήσεων είναι κλειστές.
Στη Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στη Λεωφόρο Ηρακλείου, η οποία εξυπηρετεί τρεις κατά σειρά περιοχές (Ν. Ηράκλειο, Ν. Ιωνία, Πευκάκια), η εικόνα εμφανίζεται σε πρώτη ανάγνωση λίγο καλύτερη, με την αναλογία να φτάνει στο 14%.
Στην περιοχή της Κηφισιάς, στο σύνολο πέντε εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, η αναλογία φτάνει περίπου στο 12%. Παρ’ όλα αυτά, οι αποκλίσεις μεταξύ των εμπορικών δρόμων είναι αρκετά μεγάλες, αφού αλλού καταγράφεται 20% των επιχειρήσεων να είναι κλειστές και αλλού το ποσοστό μειώνεται στο 7%.
Ο εμπορικός δρόμος της Θησέως στην περιοχή της Καλλιθέας εμφανίζει αναλογία της τάξεως του 13%, με κύριο γνώρισμα τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων στις ίδιες περιοχές των δρόμων.
Το Χαλάνδρι παρουσιάζει υψηλή συγκέντρωση κλεισιμάτων, με δύο κεντρικούς εμπορικούς δρόμους (Παπανδρέου και Αγία Παρασκευή) να παρουσιάζουν αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων περίπου 20%. Στο σύνολο τριών εμπορικών δρόμων στο Χαλάνδρι, η αναλογία μειώνεται στο 16%.
Ο Πειραιάς παρουσιάζει αντίστοιχη με όλες τις άλλες περιοχές εικόνα, καθώς 11% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά. Καταγράφονται όμως εσωτερικές διαφοροποιήσεις. Έτσι, η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στην Ελευθερίου Βενιζέλου και στην Ηρώων Πολυτεχνείου, όπου τα ποσοστά ξεπερνούν το 14%, ενώ εμφανίζεται λίγο καλύτερη στη Σωτήρος και την Τσαμαδού.
Το ζήτημα που ανακύπτει και το οποίο θα διερευνηθεί περαιτέρω στη δεύτερη φάση της έρευνας είναι ότι, με δεδομένο ότι η εικόνα αυτή περιγράφει τους απολύτως κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, καθίσταται προφανές από τα πρώτα κιόλας στοιχεία ότι η κατάσταση στους λιγότερο κεντρικούς δρόμους είναι εμφανώς δυσμενέστερη.
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ
Οι επιπτώσεις από το κλείσιμο των επιχειρήσεων είναι πολλαπλές, σύμφωνα με τους εκπροσώπους των εμπόρων.
- Κατ’ αρχάς χάνονται θέσεις εργασίας. Από προηγούμενη έρευνα της ΕΣΕΕ προέκυψε ότι θα χαθούν συνολικά περί τις 100.000 θέσεις στο εμπόριο.
-Μια δεύτερη σημαντική επίπτωση είναι η απώλεια εισοδήματος για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων. Οι ιδιοκτήτες χάνουν σημαντικά έσοδα από ενοίκια που εισέπρατταν.
-Μια τρίτη επίπτωση αφορά τον αρνητικό αντίκτυπο στην κατοικία από την ερήμωση της γειτονιάς. Τα εμπορικά καταστήματα δημιουργούν χωρική και κοινωνική συνοχή στις γειτονιές, καθώς αποτελούν τον πυρήνα γύρω από τον οποίο συγκροτούνται οι κοινωνικές σχέσεις. Άρα και η κατοικία επηρεάζεται και ενδεχομένως, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, χάνει την αξία της.
-Η αποκλειστική συγκέντρωση και εγκατάσταση σε συγκεκριμένους χώρους ενδέχεται να προκαλέσει αύξηση κόστους και αύξηση τιμών.
-Αυξάνεται ο κίνδυνος να βαθύνει ο κοινωνικός αποκλεισμός, αφού σύμφωνα με τα παραπάνω θα μειωθεί η ζήτηση σε περιοχές μακριά από εμπορικά κέντρα –εξυπηρέτησης.
-Μειώνονται τα έσοδα των δήμων.
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, Κυριακή, 08 Αυγούστου 2010Ο «χάρτης των λουκέτων» στα εμπορικά Αθήνας και Πειραιά
(Άρτεμις Σπηλιώτη)
Κώλοι υπάρχουνε...
"Ούτε VIP'S..."
Θα αστράψει το λουστρίνι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου